Många fastighetsägare och hyresvärdar missköter sig eller genomför oväntade förändringar, vilket lämnar de boende i en svår situation. Saker som bristfällig städning, höjda hyror, fel som inte rättas till och ersättningsbråk gällande skador tillhör de vanligaste anledningarna till att boende klagar på hyresvärdar och fastighetsägare.
En ganska enkel sak som kan reta gallfeber på många boende och samtidigt skapa en otrivsam miljö i huset som man bor i, är frågor om trappstädning. Det åligger hyresvärd, fastighetsägare eller förening att ordna detta och är viktigt för att trapphuset ska kunna hållas i användbart skick. Dessutom är det en investering för fastighetsägaren eller hyresvärden, då man genom rätt typ av trappstädning bevarar ytskikten. Läs mer om trappstädning i Stockholm för att veta mer om hur man ökar trivsel för boende och minskar risken för dyrt underhåll.
Höjda hyror
I Dagens Nyheter kan man läsa om att många fastighetsägare runt om i Stockholm vill höja hyrorna för sina hyresgäster, något som gör många arga. Hyrorna i Stockholm är redan höga om man jämför med resten av landet och, men fastighetsägarna hävdar att höjningen beror på att hyresrätter har tappat sin lönsamhet och har därmed alltså inte hängt med i den allmänna uppgången som hänt för bostadsrätter.
Dålig ventilation ledde till böter
En vanlig anledning till att fastighetsägare får klagomål av boende är på grund av att ventilationen i fastigheten är bristfällig. I Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra kan man läsa om hur över 300 fastighetsägare i Huddinge hotas med att få betala böter för att de slarvat med ventilationen och inte haft koll på krav gällande dessa system. Det ska genomföras regelbundna kontroller på dessa system, och hittas problem så ska de åtgärdas.
Här följer ett kort inslag om Yasmine som blev uppsagd av hyresvärden när hon anmälde problem med mögel i lägenheten, hyresvärden är även anklagad för olaga intrång i hennes lägenhet.